Будь ласка, використовуйте цей ідентифікатор, щоб цитувати або посилатися на цей матеріал: https://dspace.udpu.edu.ua/handle/123456789/12308
Назва: ВОКАЛЬНІ МІНІАТЮРИ Й. С. БАХА В МОДУСІ НАВЧАННЯ СОЛЬНОГО СПІВУ (КРІЗЬ ПРИЗМУ СУЧАСНОГО БАХІАНСТВА)
Інші назви: I. S. BACH VOCAL MINIATURES IN THE MODUS OF SOLO SINGING TRAINING (THROUGH THE PRISM OF MODERN BACHIANISM)
ВОКАЛЬНЫЕ МИНИАТЮРЫ И. С. БАХА В МОДУСЕ ОБУЧЕНИЯ СОЛЬНОМУ ПЕНИЮ (СКВОЗЬ ПРИЗМУ СОВРЕМЕННОГО БАХИАНСТВА)
Автори: Щербіна, Інна Василівна
Єрошенко, Олена Віталіївна
Ключові слова: І. С. Бах
J. S. Bach
бахіанство
вокальна музика
сольний спів
вокальна педагогіка
Bachianism
vocal music
solo singing
vocal pedagogic
Дата публікації: 2019
Видавництво: Рівне : РДГУ, Rivne : Rivne State University in the Humanities
Бібліографічний опис: Yeroshenko Olena, Shcherbina Inna Bach vocal miniatures in the modus of solo singing training (through the prism of modern bachianism). UKRAINIAN CULTURE :THE PAST, MODERN, WAYS OF DEVELOPMENT. Scientific journals Branch : Art Criticism. Editor-in-Chief V. Vytkalov. Issue 32. Rivne : Rivne State University in the Humanities, 2019. Р. 78-84
Серія/номер: УДК;94(477)
УДК;784.001.3
DOI:;https://doi.org/10.35619/ucpm.vi32.256
Короткий огляд (реферат): У статті на основі короткого огляду досягнень бахознавства та тенденцій розвитку традицій зарубіжного й вітчизняного бахіанства обґрунтовується необхідність вивчення вокальних мініатюр Й. С. Баха в контексті вдосконалення вітчизняної вокальної методології. Відзначено дослідження останнього десятиріччя, присвячені проблематиці вокально-художнього виконання творів великого німецького композитора. Виявлені вокальні мініатюри, фонаційно оптимізовані до початкового виховання голосу співака; проведено музичний аналіз (на прикладі «Das walt’ mein Gott», BWV 520), який висвітлив безперечну корисність вокальних творів Й. С. Баха для розвитку професійного голосу співака на початковому етапі вокального виховання; обґрунтована необхідність введення пісень Й. С. Баха в педагогічний репертуар вокаліста-початківця. The purpose of this article is to analyze the J. S. Bach’s vocal works of the narrow ambitus in the vocal-pedagogical aspect in the context of the development of modern Bahianism. Research methodology. General scientific methods are used in this article: analytical and historical; special part are particular musical-theoretical methods: musical analysis and vocal-performing. Results. The article, based on a brief overview of development trends of the Bahianism traditions, justifies the need to research the songs of the great German cantor in the context of the national vocal methodology improving. Bahianism has a three-hundred-year tradition and continues to develop multilaterally in the directions of scientific research and the J. S. Bach musical heritage popularization. Starting from the first edition of the composer’s Full Collection of Works (vol. 1-46), the J. S. Bach compositions are regularly reprinted. Volume 39 was devoted not only to multi-vocal motets, but also to spiritual songs intended for solo singing. Among these some small-diapason vocal miniatures have been identified, phonically optimized for the singer’s initial voice training. Carrying out of musical analysis (on the example of «Das walt’ mein Gott» BWV 520) revealed the undeniable usefulness of J. S. Bach’s vocal miniatures for the development of the singer’s professional voice at the initial stage of vocal training. In a methodological aspect, this study highlights the value of these compositions when they are consistently introduced into the vocal-pedagogical repertoire as vocal-performing techniques becomes more complicated and new acoustic levels are gradually acquired. Novelty. The article proposes methodological justifications for developing the missing and necessary vocal-pedagogical concept of research of J. S. Bach’s solo vocal music for the beginner singer’s training in a modern national musicology. The practical significance. The article contains information that is useful to Ukrainian vocal teachers concerning development of vocal skills of the singer’s professional voice at the initial stage of vocal training.
URI (Уніфікований ідентифікатор ресурсу): https://dspace.udpu.edu.ua/handle/123456789/12308
ISSN: 2411-1546
Розташовується у зібраннях:Факультет мистецтв

Файли цього матеріалу:
Файл Опис РозмірФормат 
256-Текст статті-880-1-10-20200404.pdfосновна стаття330,69 kBAdobe PDFПереглянути/Відкрити


Усі матеріали в архіві електронних ресурсів захищені авторським правом, всі права збережені.