Please use this identifier to cite or link to this item:
https://dspace.udpu.edu.ua/handle/123456789/17163
Title: | THE IMPORTANCE OF CROSS-CULTURAL COMMUNICATIVE COMPETENCE IN THE PROFESSIONOGRAM OF A MODERN FOREIGN LANGUAGE TEACHER |
Other Titles: | Важливість міжкультурної комунікативної компетенції у професіограмі сучасного вчителя іноземних мов |
Authors: | Соловей, Анна Юріївна |
Keywords: | cross-cultural communicative competence foreign language culture cultural thesaurus pedagogical culture |
Issue Date: | Dec-2023 |
Publisher: | Deutsche internationale Zeitschrift für zeitgenössische Wissenschaft |
Citation: | Solovei A. The importance of cross-cultural communicative competence in the professionogram of a modern foreign language teacher. Deutsche internationale Zeitschrift für zeitgenössische Wissenschaft. №69. 2023. Р. 23-25 |
Abstract: | The article deals with one of the most important components in the formation of professional competence of a foreign language teacher, namely, cross-cultural communicative competence. The so-called "cultural thesaurus" of a specialist is described, which includes such concepts as "culture", "pedagogical culture", "communication culture", "cultural patterns, norms and values", "lifestyle", "cultural activities", "professional interests". It is noted that culture is an important criterion for the quality of education, since socio-cultural changes in education have determined the importance of problems of culture and pedagogical activity of subjects of the educational process. It is considered as one of the defining components of the new anthropocentric concept of modern education. The requirements for the implementation of the cultural approach to professional training of foreign language teachers are outlined, the theoretical basis of the cultural approach in the training of future foreign language teachers is summarized. It is revealed that the personal resource, which includes a set of general cultural knowledge, skills, and abilities, is the basis for the formation of a teacher's cross-cultural competence. У статті розглядається одна з найважливіших складових у формуванні професійної компетентності вчителя іноземної мови, а саме міжкультурна комунікативна компетентність. Охарактеризовано так званий «культурний тезаурус» фахівця, який включає такі поняття, як «культура», «педагогічна культура», «культура спілкування», «культурні зразки, норми та цінності», «стиль життя», «культурна діяльність» , «професійні інтереси». Зазначено, що культура є важливим критерієм якості освіти, оскільки соціокультурні зміни в освіті визначили важливість проблем культури та педагогічної діяльності суб’єктів освітнього процесу. Вона розглядається як один із визначальних компонентів нової антропоцентричної концепції сучасної освіти. Окреслено вимоги до реалізації культурологічного підходу до професійної підготовки вчителя іноземної мови, узагальнено теоретичні основи культурологічного підходу у підготовці майбутнього вчителя іноземної мови. Виявлено, що основою формування міжкультурної компетентності вчителя є особистісний ресурс, який включає сукупність загальнокультурних знань, умінь і навичок. |
URI: | https://dspace.udpu.edu.ua/handle/123456789/17163 |
Appears in Collections: | Факультет іноземних мов |
Files in This Item:
File | Size | Format | |
---|---|---|---|
Deutsche internationale Zeitschrift für zeitgenössische Wissenschaft №69 2023-24-26.pdf | 186,58 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.