Будь ласка, використовуйте цей ідентифікатор, щоб цитувати або посилатися на цей матеріал: https://dspace.udpu.edu.ua/handle/6789/10332
Назва: РОЗВИТОК АНГЛОМОВНОЇ ФОНЕТИЧНОЇ КОМПЕТЕНЦІЇ У ВОКАЛЬНОМУ ВИКОНАВСТВІ: МЕТОДИЧНИЙ ДИСКУРС
Автори: Єрошенко, Олена
Щербіна, Інна Василівна
Ключові слова: виконавське мистецтво
співак
вокальна педагогіка
вокальні вправи
фонація
розспівування
фонетична компетенція
англійська мова
performing arts
singer
vocal pedagogy
vocal exercises
phonation
chanting
phonetic competence
English
Дата публікації: 2018
Видавництво: Уманський державний педагогічний університет імені Павла Тичини
Бібліографічний опис: Єрошенко О., Щербіна І. Розвиток англомовної фонетичної компетенції у вокальному виконавстві: методичний дискурс. Збірник наукових праць Уманського державного педагогічного університету імені Павла Тичини. Умань, 2018. Вип. 2. С. 66 78 (0,7 др. арк.).
Короткий огляд (реферат): У роботі розглядається фонопедична методика розвитку англомовних фонетичних компетенцій та вокально-виконавських здібностей учнів під час проведення вокальних занять з музичного мистецтва. Запропоновано шляхи забезпечення процесу самооптимізації, закріплення позитивних навичок вокального мовлення та засвоєння нових акустичних рівнів фонації. Докладно розглянуто порядок відпрацювання запропонованих вокально-технічних вправ та обґрунтовано доцільність їх залучення як засобу досягнення реалізації художнього образу вокального твору мовою оригіналу на різних етапах співацької підготовки учня.The article discusses the methodology for the development of English-speaking phonetic competencies and vocal-performing abilities of students during vocal lessons in the art of music. The ways of ensuring the process of self-optimization, consolidation of positive skills of vocal pronunciation and mastering new phonation’s acoustic levels using phonopedic and concentric methods of voice development in vocal pedagogy are proposed. The procedure for practicing the proposed vocal and technical exercises has been carefully considered and the appropriateness of their use as a means of ensuring the realization of the artistic image of the vocal work in the original language at different stages of the student’s vocal training is justified. The method of teaching the singing of the vocal work in the original language is considered from the point of view of musical pedagogy on the example of Didona’s aria «Forget my fate», from the opera «Didona and Aeneas» by an English baroque composer Henry Purcell. The main task of the proposed methodology for working out the English phrase «Forget my fate» is to tune the voice apparatus to master the correct phonation of phonemes characteristic of the English language, free vocalization of the English-language poetic text at the initial stage of learning the vocal work, preparing the vocalist-student to effectively solve more complex vocal performing tasks implementation of the artistic image of the vocal work. When practicing vocal exercises, the structure of a musical square is proposed, in which the structure of the main constituent elements is due to their functional purpose (instrumental representation of the activity of performing the exercise theme; illustration by the vocal teacher of the sound formation standard; phonation by the student of the proposed exercise; instrumental modulation of the exercise into a new tone). Substantiates the procedure for practicing the recommended vocal exercises; all their elements are analyzed in detail: phonation, metro-rhythmic, tempo, pitch, accentuation and dynamic; vocal-methodical comments are given.
URI (Уніфікований ідентифікатор ресурсу): http://dspace.udpu.edu.ua:8181/handle/6789/10332
ISSN: 2307-4906
Розташовується у зібраннях:Факультет мистецтв

Файли цього матеріалу:
Файл Опис РозмірФормат 
149221-322436-1-SM.pdf540,85 kBAdobe PDFПереглянути/Відкрити


Усі матеріали в архіві електронних ресурсів захищені авторським правом, всі права збережені.