Abstract:
У статті досліджено концепт ЇЖА в творчому доробку англійського письменника ХІХ століття Чарлза Діккенса на матеріалі твору «Різдвяна пісня в прозі». Окреслено коло мовознавців, які займаються питаннями концептуальної лінгвістики, акцентовано увагу на вагомому внеску сучасних зарубіжних і вітчизняних науковців в означену проблему.
Проаналізовано особливості письменницького творчого підходу до підбору лексем на позначення концепту ЇЖА. Досліджено типологію семантичних співвідношень вище названого концепту в прозовому тексті. Виокремлено вербальні засоби концепту ЇЖА в художній мові письменника, узагальнено репрезентативні номінації за семантикою. Виділено 7 тематичних груп: найменування продуктів; найменування спецій та солодощів; найменування овочів і фруктів; найменування посуду для їжі, столових приборів та іншого кухонного начиння; найменування напоїв та посуду для напоїв; найменування приміщень, пов’язаних із прийняттям їжі; найменування професій, пов’язаних з приготуванням їжі. Запропонована авторська класифікація номінацій концепту ЇЖА.
Доведено, що різні за характером найменування та опис означеного концепту, не лише деталізують певні риси характеру літературних персонажів, а й виступають фоном усіх описаних письменником подій. Лексеми з означеною семантикою переплітаються і взаємодіють одна з одною, що сприяє глибшому розумінню художньої природи літературного твору. Відзначено роль концепту ЇЖА як важливого текстотвірного елемента, що виконує змістову, стилістичну, емоційну й оцінну функції, та виступає ідіостилістичним чинником творчого методу Ч. Діккенса. Результати аналізу художньої мови письменника демонструють особливості традиційної англійської кухні та підкреслють національну спрямованість твору.