Abstract:
У статті проаналізовано сутність поняття «економічна культура», його відношення до родового поняття «культура» та видового – професійна культура». Категорія «культура» належить до основоположних міждисциплінарних понять, які широко використовуються в багатьох гуманітарних науках. Досліджуване нами поняття економічної культури особистості може бути пов’язаним як із загальною культурою особистості, так і з її спеціальною культурою. Спеціальна культура охоплює пізнання, перетворювальну діяльність в окремій області й визначається професійною спрямованістю індивіда. Зроблено висновок про ієрархічні родо-видові відношення та складні зв’язки між видовими. Процес формування економічної культури людини – багатоетапний і складний. Він розпочинається в сім’ї і продовжується в дитячому садочку, закладі загальної середньої чи вищої освіти, може тривати в аспірантурі, докторантурі й далі – в подальшій професійній діяльності. Економічна культура особистості являє собою цілісне особистісне утворення, котре характеризується високим рівнем оволодіння економічними знаннями і вміннями; сформованим соціально-ціннісним ставленням до економіки, її предметів, засобів і результатів; розвиненими якостями особистості, які дозволяють їй найбільш повно реалізувати себе в пізнавальній та
соціально орієнтованій економічній діяльності. Проєкція поняття «економічна культура» на сучасний педагогічний ЗВО окреслює протиріччя між вимогами до підготовки учня початкових класів та вимогами до підготовки майбутнього вчителя початкових класів. Підвищений інтерес до зазначеної проблеми пояснюється, на наш погляд, тим, що економічну культуру можна розглядати і як важливий фактор соціально-економічного прогресу, і як регулятор економічної поведінки людей. Формування економічної культури – двосторонній процес, результати якого залежать не тільки від професорсько-викладацького
складу, а і значною мірою від самого студента, який, уступаючи до ЗВО, має чітко усвідомлювати умови і проблеми своєї майбутньої професійної діяльності.