dc.description.abstract |
Актуальність дослідження полягає в тому, що ґендерна соціалізація є важливим складником розвитку особистості, своєрідним їі процесом суспільної диференціації між статями під впливом освітнього процесу, культури, традицій суспільства. Мета дослідження – проаналізувати теоретичні засади ґендерного становлення особистості та обґрунтувати методику дослідження ґендерної соціалізованості дітей старшого дошкільного віку. В статті розкриті загальні тенденції психолого-педагогічних досліджень у руслі ґендерної проблематики за допомогою методів системно-структурного аналізу, порівняння, узагальнення, систематизації педагогічних, психологічних наукових джерел. У змісті статті проаналізовано ключові дефініції дослідження: «ґендер», «ґендерна ідентифікація», «ґендерна роль», «ґендерна соціалізація», розкрито специфіку процесу ґендерного становлення старших дошкільників в умовах взаємодії закладів дошкільної освіти і сім’ї. На основі теоретичного аналізу психолого-педагогічної літератури обґрунтовано діагностувальну методику, що визначає критерії та відповідні рівні ґендерної соціалізованості дітей старшого дошкільного віку: пізнавальний, емоційний, ціннісно-поведінковий. Кожен критерій включає групу якісних показників, які розкривають зміст і характеризують рівні ґендерної соціалізованості дітей старшого дошкільного віку. Використана діагностувальна методика дала можливість диференціювати рівні ґендерної соціалізованості дітей за достатнім, середнім і низьким рівнями. Результати дослідження дали змогу схарактеризувати ґендерну соціалізованість дітей старшого дошкільного віку як результат засвоєння ними уявлень про моральні норми ґендерних взаємостосунків, емоційно-ціннісне ставлення до них, сформованість ґендерної ідентичності, засвоєння моделей ґендерної поведінки, що реалізуються в процесі спілкування. Проблема, що досліджується відкриває перспективи для обґрунтування та апробації методики і педагогічних умов ефективної реалізації ґендерної соціалізації дітей дошкільного віку на формувальному етапі дослідження. |
uk_UA |