Показати скорочений опис матеріалу
dc.contributor.author | Денисик, Григорій Іванович | |
dc.contributor.author | Вальчук-Оркуша, Оксана Миколаївна | |
dc.contributor.author | Ситник, Олексій Іванович | |
dc.contributor.author | Козинська, Ірина Петрівна | |
dc.contributor.author | Безлатня, Любов Олександрівна | |
dc.date.accessioned | 2021-10-12T05:40:40Z | |
dc.date.available | 2021-10-12T05:40:40Z | |
dc.date.issued | 2021 | |
dc.identifier.citation | Денисик Г., Вальчук-Оркуша О., Ситник О., Козинська І. та Безлатня Л. (2021). Врахування регіональних екологічних умов у функціонуванні дорожніх ландшафтно-інженерних систем. Журнал геології, географії та геоекології , 30 (2), 231- 238. https://doi.org/https://doi.org/10.15421/112120 | uk_UA |
dc.identifier.issn | 2617-2119 | |
dc.identifier.uri | https://dspace.udpu.edu.ua/handle/123456789/14135 | |
dc.description.abstract | Розглянуто вплив регіональних і локальних природних умов на процес розбудови і функціонування дорожніх ландшафтно-інженерних систем (ДЛІС) – сучасних активно діючих автомобільних доріг з належною їм інфраструктурою. Зазначено, що у порівнянні з іншими антропогенними, дорожнім ландшафтам, географи-природничники й ландшафтознавці не приділяють належної уваги, особливо це стосується впливу регіональних і локальних природних умов на їх функціонування. На прикладі своєрідного за природними умовами і ландшафтною структурою регіону – Поділля, розглянуто три природних чинника, які суттєво впливають на функціонування ДЛІС регіону, зокрема й прояв в них несприятливих процесів. Серед цих чинників – широке розповсюдження (72% території Поділля) і значні товщі лесових порід (до 5-7 м), висотна диференціація поверхні та зливовий характер атмосферних опадів. Ці чинники створюють передумови для розвитку несприятливих процесів у ДЛІС, особливо якщо вони підсилюються необґрунтованою їх розбудовою і нераціональною експлуатацією ДЛІС Поділля. Детальніше це розглянуто на двох натурних ділянках активно функціонуючих дорожніх ландшафтно-інженерних систем: Хмельницький-Вінниця (околиці с. Якушинці) й Вінниця-Умань (околиці містечка Вороновиця). Зазначено, що вплив локальних особливостей природних умов та зумовлених ними несприятливих процесів часто залежить від приуроченості ДЛІС до двох найдинамічніших типів місцевостей Поділля – схилового і заплавного. Прояв локальних особливостей природних умов і ландшафтних комплексів розглянуто на прикладі найбільш розповсюджених у межах Поділля схилового типу місцевостей – урочищ балок, які перетинають дорожні ландшафтно-інженерні системи. Показано, що як регіональні, так і локальні особливості природних умов Поділля та їх вплив на функціонування дорожніх ландшафтно-інженерних систем необхідно розглядати на фоні прояву зональних природних чинників та сучасних умов розвитку суспільства. Врахування регіональних і локальних природних особливостей у процесі розбудови та функціонування ДЛІС – один із реальних шляхів їх тривалого і безпечного раціонального використання. | uk_UA |
dc.publisher | ПП «Ліра ЛТД» | uk_UA |
dc.subject | Дорожні ландшафти | uk_UA |
dc.subject | дорожні ландшафтно-інженерні системи | uk_UA |
dc.subject | Поділля | uk_UA |
dc.subject | регіональні природні умови | uk_UA |
dc.subject | дорожні мікроосередки | uk_UA |
dc.subject | несприятливі процеси | uk_UA |
dc.subject | раціональне функціонування | uk_UA |
dc.title | Врахування регіональних природних умов у функціонуванні дорожніх ландшафтно- інженерних систем | uk_UA |
dc.title.alternative | Taking into account regional environmental conditions in the functioning of road landscape- engineering systems | uk_UA |