dc.contributor.author |
Денисик, Григорій Іванович |
|
dc.contributor.author |
Вальчук-Оркуша, Оксана Миколаївна |
|
dc.contributor.author |
Ситник, Олексій Іванович |
|
dc.contributor.author |
Козинська, Ірина Петрівна |
|
dc.contributor.author |
Безлатня, Любов Олександрівна |
|
dc.date.accessioned |
2021-10-12T05:40:40Z |
|
dc.date.available |
2021-10-12T05:40:40Z |
|
dc.date.issued |
2021 |
|
dc.identifier.citation |
Денисик Г., Вальчук-Оркуша О., Ситник О., Козинська І. та Безлатня Л. (2021). Врахування регіональних екологічних умов у функціонуванні дорожніх ландшафтно-інженерних систем. Журнал геології, географії та геоекології , 30 (2), 231- 238. https://doi.org/https://doi.org/10.15421/112120 |
uk_UA |
dc.identifier.issn |
2617-2119 |
|
dc.identifier.uri |
https://dspace.udpu.edu.ua/handle/123456789/14135 |
|
dc.description.abstract |
Розглянуто вплив регіональних і локальних природних умов на процес розбудови і функціонування дорожніх ландшафтно-інженерних систем (ДЛІС) – сучасних активно діючих автомобільних доріг з належною їм інфраструктурою. Зазначено, що у порівнянні з іншими антропогенними, дорожнім ландшафтам, географи-природничники й ландшафтознавці не приділяють належної уваги, особливо це стосується впливу регіональних і локальних природних умов на їх функціонування. На прикладі своєрідного за природними умовами і ландшафтною структурою регіону – Поділля, розглянуто три природних чинника, які суттєво впливають на функціонування ДЛІС регіону, зокрема й прояв в них несприятливих процесів. Серед цих чинників – широке розповсюдження (72% території Поділля) і значні товщі лесових порід (до 5-7 м), висотна диференціація поверхні та зливовий характер атмосферних опадів. Ці чинники створюють передумови для розвитку несприятливих процесів у ДЛІС, особливо якщо вони підсилюються необґрунтованою їх розбудовою і нераціональною експлуатацією ДЛІС Поділля. Детальніше це розглянуто на двох натурних ділянках активно функціонуючих дорожніх ландшафтно-інженерних систем:
Хмельницький-Вінниця (околиці с. Якушинці) й Вінниця-Умань (околиці містечка Вороновиця). Зазначено, що вплив локальних особливостей природних умов та зумовлених ними несприятливих процесів часто залежить від приуроченості ДЛІС до двох найдинамічніших типів місцевостей Поділля – схилового і заплавного. Прояв локальних особливостей природних умов і ландшафтних комплексів розглянуто на прикладі найбільш розповсюджених у межах Поділля схилового типу місцевостей – урочищ балок, які перетинають дорожні ландшафтно-інженерні системи. Показано, що як регіональні, так і локальні особливості природних умов Поділля та їх вплив на функціонування дорожніх ландшафтно-інженерних систем необхідно розглядати на фоні прояву зональних природних чинників та сучасних умов розвитку суспільства. Врахування регіональних і локальних природних особливостей у процесі розбудови та функціонування ДЛІС – один із реальних шляхів їх тривалого і безпечного раціонального використання. |
uk_UA |
dc.publisher |
ПП «Ліра ЛТД» |
uk_UA |
dc.subject |
Дорожні ландшафти |
uk_UA |
dc.subject |
дорожні ландшафтно-інженерні системи |
uk_UA |
dc.subject |
Поділля |
uk_UA |
dc.subject |
регіональні природні умови |
uk_UA |
dc.subject |
дорожні мікроосередки |
uk_UA |
dc.subject |
несприятливі процеси |
uk_UA |
dc.subject |
раціональне функціонування |
uk_UA |
dc.title |
Врахування регіональних природних умов у функціонуванні дорожніх ландшафтно- інженерних систем |
uk_UA |
dc.title.alternative |
Taking into account regional environmental conditions in the functioning of road landscape- engineering systems |
uk_UA |