Abstract:
У статті розглядаються психолого-педагогічні аспекти виникнення конфліктів у батьківсько-ди- тячій взаємодії, а також формування гуманних взаємин батьків із дітьми дошкільного віку, які поля- гають у створенні оптимальної емоційно-ціннісної атмосфери з настановою суб’єктів взаємодії на взаєморозуміння, співпрацю і взаємодопомогу з абсолютною відмовою від тиску та насильства. Актуальність матеріалу, викладеного у статті, зумовлена тим, що реалії батьківсько-дитячих стосунків засвідчують їх доволі високу проблемність. З’ясовано роль сім’ї у формуванні гуманних батьківсько-дитячих взаємин, яка за своєю сутністю є першою школою гуманізації дитини, в якій дитина пізнає культуру, моральні правила і норми міжособистісної поведінки, звички індивідуальної і колективної діяльності, опановує моральні цінності й виробляє свої ціннісні орієнтації. Означено низку об’єктивних і суб’єктивних причин, які прямо пов’язані з виникненням конфлік- тних ситуацій у батьківсько-дитячій взаємодії, а також зумовлюють характер її виховних впливів, специфіку змісту, методів і форм виховання, встановлення добросердечних, довірливих взаємин. Простежено, що в дошкільному віці закладається потенціал психологічного розвитку стосовно наступних етапів життєвого шляху особистості, складаються відносини з оточуючими людьми та ставлення до навколишнього світу. Метою статті є з’ясування сучасних уявлень про особливості передумов та причини виникнення конфліктних ситуацій у батьківсько-дитячій взаємодії в дошкільному періоді. У статті розглядаються різні погляди науковців (Т. Алєксєєнко, Н. Андрусич, І. Бех, А. Богуш, Л. Гончар, В. Джелалі, А. Ішмуратов, Н. Шавровська, О. Марченко та ін.) щодо проблеми виникнення конфліктів у батьківсько-дитячій взаємодії. Автори вважають, що передумовами та причинами виникнення конфліктних ситуацій у батьківсько-дитячій взаємодії в дошкільному періоді виступають недоліки сімейного виховання.