DSpace Repository

Project Method Efficiency for the Teachers’ Professional Activities

Show simple item record

dc.contributor.author Роєнко, Людмила Миколаївна
dc.contributor.author Коберник, Олександр Миколайович
dc.contributor.author Комар, Ольга Анатоліївна
dc.contributor.author Коломієць, Наталя Андріївна
dc.contributor.author Байдюк, Любов Миколаївна
dc.date.accessioned 2022-12-08T09:52:20Z
dc.date.available 2022-12-08T09:52:20Z
dc.date.issued 2022-01
dc.identifier.citation Journal of Curriculum and Teaching .Vol. 11, No. 1; Special Issue, 2022. Р. 73-86 uk_UA
dc.identifier.issn ISSN 1927-2677 (Print) ISSN 1927-2685
dc.identifier.uri https://dspace.udpu.edu.ua/handle/123456789/15196
dc.description https://www.sciedu.ca/journal/index.php/jct/article/view/21392/13195 uk_UA
dc.description.abstract The relevance of the study is based on the discrepancy between the need for the project management program-methodical support and insufficient development in pedagogical practice. Aims. The aim of the study is to examine the effective development and implementation of the project method in the HEI from the standpoint of pedagogy as a new type of educational process management. Methods: questionnaire methods and pedagogical observation methods. The following questionnaires were used. E. Torrance’s “Tests of Creative Thinking” method. An “unfinished thesis” method (J. Sachs, S. Levy). Questionnaire for self-evaluation of the teacher’s knowledge and skills during transition to teaching using a new pedagogical technology by N.V. Nemova. Method for teacher’s basic competencies evaluation by L.A. Adambaeva. Statistical calculations were performed using Kendall’s T coefficient and chi-squared test. Results. The number of students with a high level of personality orientation increased only by 5.3%, and those with a high level of creative activity - by 8.7%. We can’t speak about a significant decrease in the number of students who at the end of the experiment had a low level of the aesthetic position formation. Thus, the number of students who showed developed creative thinking in project activities became only 5.3% less than at the beginning of the experiment. Conclusions. A significant increase in the general level of cognitive competence formation in the experimental group in comparison with the control group is explained by purposeful work with students, taking into account special pedagogical conditions. Perspectives. Further study can be carried out towards the development and implementation of a project method to improve the competencies acquisition, taking into account future professional activities. uk_UA
dc.description.abstract Актуальність дослідження ґрунтується на невідповідності потреби в управлінні проектом програмно-методичне забезпечення та недостатній розвиток у педагогічній практиці. Цілі. Метою дослідження є дослідити ефективну розробку та впровадження методу проектів у ВНЗ з позицій педагогіка як новий тип управління освітнім процесом. Методи: методи анкетування та педагогічні методи спостереження. Були використані наступні анкети. Методика Е. Торранса «Тести креативного мислення». Метод «незавершеної дипломної роботи» (Дж. Сакс, С. Леві). Анкета для самооцінки знань учителя та навички при переході до навчання за новою педагогічною технологією Нємової Н.В. Методика для вчителя осн оцінювання компетенцій Адамбаєвої Л.А. Статистичні розрахунки проводили з використанням коефіцієнта Т Кендалла і тест хі-квадрат. Результати. Кількість учнів з високим рівнем особистісної спрямованості зросла лише на 5,3%, а з високим рівнем творчої активності – на 8,7%. Про суттєве зниження показників не можна говорити кількість студентів, які на кінець експерименту мали низький рівень сформованості естетичної позиції. Таким чином, кількість учнів, які виявили розвинуте творче мислення в проектній діяльності, стала лише на 5,3% меншою, ніж на ст початок експерименту. Висновки. Значне підвищення загального рівня пізнавальної компетентності формування в експериментальній групі в порівнянні з контрольною пояснюється цілеспрямованою роботою з учнів з урахуванням спеціальних педагогічних умов. Перспективи. Подальші дослідження можуть бути проведені в напрямку розробка та впровадження методу проектів для вдосконалення набуття компетенцій з урахуванням облік майбутньої професійної діяльності. uk_UA
dc.publisher Journal of Curriculum and Teaching (ISSN/E-ISSN: 1927-2677/1927-2685) uk_UA
dc.subject teacher’s work uk_UA
dc.subject professional activity uk_UA
dc.subject project method uk_UA
dc.subject competencies acquisition uk_UA
dc.subject professional competence uk_UA
dc.subject професійна діяльність uk_UA
dc.subject робота вчителя uk_UA
dc.subject метод проектів uk_UA
dc.subject набуття компетентностей uk_UA
dc.subject професійна компетентність uk_UA
dc.title Project Method Efficiency for the Teachers’ Professional Activities uk_UA
dc.title.alternative Ефективність методу проектів у професійній діяльності вчителя uk_UA
dc.type Article uk_UA


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search DSpace


Advanced Search

Browse

My Account