Abstract:
Статтю присвячено проблемі розвитку емоційної культури у майбутнього вчителя початкової школи у процесі професійної підготовки. Означена проблема має чітке відображення у ряді нормативно-правових актів: Законах України «Про освіту», «Про загальну середню освіту», «Про дошкільну освіту», Концепції «Нова українська школа», Державному стандарті початкової освіті, Базовому компоненті дошкільної освіти та інших законодавчих документах. Тривожне сьогодення, спричинене пандемією COVID-19, та повномасштабним вторгненням росії на терени України та вчинення окупантами вбивств, геноциду українського народу, тотальне знищення населених пунктів, ядерний тероризм, спричинили глобальні зміни у житті мільйонів українців та породили нове покоління «дітей війни». Концепцією «Нова українська школа» передбачено здійснення учителем початкової школи інтегрованого, особистісно орієнтованого, індивідуального підходу під час реалізації освітнього процесу. Проте, жахливе сьогодення унеможливлює це. Тому, сучасна початкова школа потребує фахівця нової генерації, здатного не лише навчити, але й створити безпечне освітнє середовище для молодших школярів. З’ясовано, що за період навчання у педагогічному закладі вищої освіти майбутні вчителів початкової школи здобувають нові знання та навички, формують професійні компетентності. Проте, розвитку емоційної культури майбутнього педагога потрібної уваги не надається. Емоційна культура виступає частиною загальної культури особистості та, оскільки емоції виявляють психічний стан людини, то емоційна культура частково відображає і психологічну культуру особистості. Геноцид українського народу росією знижує цінності суспільства, створює стан постійного панічного страху, що веде до руйнування цінностей, зниження культури, створення, натомість, спотворених цінностей, призводить до зниження психологічної культури особистості, зокрема до емоційної культури вчителя. Зважаючи на висунуті вимоги до особистості педагога суспільством, що відображене у законодавчій базі освіти, розвиток емоційної культури у педагогів є необхідною передумовою його ефективної професійної діяльності. Вчителі початкової школи найбільше зустрічаються із проблемами сьогодення та потребують розвитку емоційної культури, оскільки сьогодні потрібно не просто навчити та виховати дітей, а створити для них безпечне освітнє середовище.