Abstract:
У статті розглядається менеджмент ризиків в Україні як новий напрям в управлінській практиці закладів освіти та в дослідженнях проблем управління системою освіти. Проаналізовані існуючі погляди науковців на ризик-менеджмент та визначено його місце у системі управління закладом освіти. Схарактеризовано основні напрями, концепції, функції, переваги управління ризиком. Виокремлено основні аксіоми, закони, принципи його здійснення, підходи (ситуаційний, процесний і комплексний) до управління на засадах ризик-менеджменту в закладі освіти. Виділено особливості розвитку ризик-менеджменту в управлінні закладом освіти в Україні. Установлено, що управління ризиками у закладі освіти передбачає вибір менеджером освіти стратегії поведінки в умовах невизначеності, здійснення ним ідентифікації, якісної та кількісної оцінки ризиків, визначення критичних ризиків та планування реагування на них. Запропоновано алгоритм для управління ризиками й упровадження системи внутрішнього контролю в закладах освіти, що спрямовані на забезпечення якості освіти на засадах ризик-менеджменту. Ключові слова: управління, заклад освіти, система освіти, менеджер освіти, ризик, ризик-менеджмент, управління ризиком, інноваційні процеси, виживання і конкурентоспроможність, якість освіти.