DSpace Repository

Specialtyesof formation of ethnocultural competence of future philologists in higher education institution

Show simple item record

dc.contributor.author Осіпенко, Наталія Сергіївна
dc.contributor.author Кириченко, Віта Григорівна
dc.contributor.author Гончарук, Валентина Анатоліївна
dc.date.accessioned 2024-04-29T07:59:51Z
dc.date.available 2024-04-29T07:59:51Z
dc.date.issued 2022-06-30
dc.identifier.citation Honcharuk, V., Osipenko, N., & Kyrychenko, V. (2022). SPECIALTYES OF FORMATION OF ETHNOCULTURAL COMPETENCE OF FUTURE PHILOLOGISTS IN HIGHER EDUCATION INSTITUTION. Pedagogy and Education Management Review, (2), 35–41. uk_UA
dc.identifier.uri https://dspace.udpu.edu.ua/handle/123456789/16545
dc.description https://public.scnchub.com/perm/index.php/perm/issue/view/8/12 uk_UA
dc.description.abstract A young man needs to learn the ability to analyze and evaluate the national culture achievements, to know the ethno-cultural space of the nation. Young generation of Ukrainians will be able to prepare a philologist who will have a high level of ethnocultural competence. In the new educational documents the cultural competence is among the key competences of the teacher-philologist. This competence implies teacher's knowledge of the vocabulary with the national-cultural component, the names of objects and phenomena of traditional Ukrainian life, customs, traditions, folk art. Among the key competences of a secondary school graduate we take into account the general cultural competence, the structure of which is dominated by ethno-cultural one. The ethnocultural competence of the person includes knowledge of a considerable number of elements of ethnic culture, ranging from elementary non-verbal communication (gestures, rhythms, poses, facial expressions, glances) to generalizing moral and legal norms, customs. In the above-mentioned cultural competence of a teacher-philologist, we also single out such component such the ethnocultural competence, which will indicate its ability to perceive itself as a carrier of a particular ethnoculture. The process of ethnocultural competence formation does not end with the school graduation, but happens throughout the life of a person. However, a certain degree of its formation during school years plays an important role in the personality formation. Therefore, higher education institution should direct its educational work on the formation of the ethnocultural competence of the future teacher-philologist, which will depend on the level of formation of such competence of the students, and later of the next generations of Ukrainians. This work provides for the future philologists obtaining the objective knowledge of Ukrainian ethnic culture, spiritual and moral values and mental features of the Ukrainian nation. uk_UA
dc.description.abstract Молодій людині необхідно навчитися вмінню аналізувати й оцінювати досягнення національної культури, пізнавати етнокультурний простір нації. Молоде покоління українців зможе підготувати філолога, який матиме високий рівень етнокультурної компетентності. У нових освітніх документах культурологічна компетентність віднесена до ключових компетентностей учителя-філолога. Ця компетентність передбачає знання вчителем лексики з національно-культурним компонентом, назв предметів і явищ традиційного українського побуту, звичаїв, традицій, народної творчості. Серед ключових компетентностей випускника загальноосвітньої школи враховуємо загальнокультурну компетентність , у структурі якого переважає етнокультурна. Етнокультурна компетентність особистості включає знання значної кількості елементів етнічної культури, починаючи від елементарної невербальної комунікації (жести, ритми, пози, міміка, погляди) до узагальнюючих морально-правових норм, звичаїв. У згаданій вище культурологічній компетентності вчителя-філолога виділяємо також такий компонент, як етнокультурна компетентність, яка вказуватиме на його здатність усвідомлювати себе як носія певної етнокультури. Процес формування етнокультурної компетентності не завершується після закінчення школи, а відбувається протягом усього життя людини. Проте важливу роль у формуванні особистості відіграє певна його сформованість у шкільні роки. Тому вищий навчальний заклад має спрямовувати свою виховну роботу на формування етнокультурної компетентності майбутнього вчителя-філолога, від якої залежатиме рівень сформованості такої компетентності студентів, а згодом і наступних поколінь українців. Ця робота передбачає отримання майбутніми філологами об’єктивних знань про українську етнічну культуру, духовно-моральні цінності та ментальні особливості українського народу. uk_UA
dc.publisher Таллін (електронне) uk_UA
dc.subject cultural competence uk_UA
dc.subject general cultural competence uk_UA
dc.subject ethnocultural competence uk_UA
dc.subject ethnoculture uk_UA
dc.subject process of formation uk_UA
dc.subject uture teachers-philologists uk_UA
dc.subject культурна компетентність uk_UA
dc.subject загальнокультурна компетентність uk_UA
dc.subject етнокультурна компетентність uk_UA
dc.subject етнокультура uk_UA
dc.subject майбутні вчителі-філологи uk_UA
dc.subject процес формування uk_UA
dc.title Specialtyesof formation of ethnocultural competence of future philologists in higher education institution uk_UA
dc.title.alternative Формування етнокультурної компетентності майбутніх філологів у ВНЗ uk_UA
dc.type Article uk_UA


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search DSpace


Advanced Search

Browse

My Account