DSpace Repository

Ways of improving the content of modern Ukrainian literature textbooks considering constructive historical achievements

Show simple item record

dc.contributor.author Осіпенко, Наталія Сергіївна
dc.contributor.author Йовенко, Лариса Іванівна
dc.date.accessioned 2024-04-29T12:06:23Z
dc.date.available 2024-04-29T12:06:23Z
dc.date.issued 2023
dc.identifier.citation Osipenko, N., & Yovenko, L. (2023). Ways of improving the content of modern Ukrainian literature textbooks considering constructive historical achievements.Pedagogy and Education Management Review, (2), р. 40–48. uk_UA
dc.identifier.uri https://dspace.udpu.edu.ua/handle/123456789/16592
dc.description https://public.scnchub.com/perm/index.php/perm/article/view/119 uk_UA
dc.description.abstract The article is devoted to finding effective ways to improve the content of modern textbooks on Ukrainian literature. The need to introduce the experience of teaching Ukrainian literature of previous historical periods, which provided for the widespread use in the educational process of the concept of the hero as an example to follow, a means of forming patriotism, moral and ethical values of the Ukrainian nation. The general didactic and specific requirements to the modern textbook on the Ukrainian literature are investigated, the most necessary conditions for creation of new textbooks are defined (high-content art texts making the real spiritual heritage of national culture, aesthetic and moral and ethical weight, because the emotional perception of the artistic image has a significant impact on the reader). The peculiarities of interpretation of images of heroes of folklore and literary works in critical and didactic articles of modern textbooks for primary school, as well as the task of external independent evaluation of Ukrainian literature in recent years to fill educational material that promotes patriotic and heroic virtues.It is established that the modern education system should promote the national ideology aimed at serving society, the formation of a citizen-democrat, humanist and patriot (one of the means of such activities is a textbook on Ukrainian literature). It is proved that the challenges of time determine the need to create textbooks on Ukrainian literature, which would: contribute to the formation of a thorough system of knowledge in student youth; presented different points of view on the evaluation of works of art and images of heroes; demonstrated the personal beliefs of literary heroes; contained brief historical references to certain events from works of art; popularized the passionary type of the hero as the embodiment of the best features of the national character of the individual. uk_UA
dc.description.abstract Стаття присвячена пошуку ефективних шляхів вдосконалення змісту сучасних підручників з української літератури. Необхідність впровадження досвіду викладання української літератури попередніх історичних періодів, який передбачав широке використання у навчально-виховному процесі поняття героя як прикладу для наслідування, засобу формування патріотизму, морально-етичних цінностей укр. нація. Досліджено загальнодидактичні та специфічні вимоги до сучасного підручника з української літератури, визначено найнеобхідніші умови для створення нових підручників (художні тексти високої змістовності, що становлять справжнє духовне надбання національної культури, естетичну та морально-етичну вагу, оскільки емоційне сприйняття художнього образу має значний вплив на читача). Розглянуто особливості трактування образів героїв фольклорних та літературних творів у критично-дидактичних статтях сучасних підручників для початкової школи, а також завдання зовнішнього незалежного оцінювання з української літератури останніх років щодо наповнення навчального матеріалу, що пропагує патріотичні та героїчні чесноти. . Встановлено, що сучасна система освіти має сприяти розвитку національної ідеології, спрямованої на служіння суспільству, формування громадянина-демократа, гуманіста та патріота (одним із засобів такої діяльності є підручник з української літератури). Доведено, що виклики часу зумовлюють необхідність створення підручників з української літератури, які б: сприяли формуванню в учнівської молоді ґрунтовної системи знань; презентували різні точки зору на оцінку художніх творів та образів героїв; продемонстрували особисті переконання літературних героїв; містив короткі історичні довідки про окремі події з художніх творів; популяризував пасіонарний тип героя як втілення кращих рис національного характеру особистості. uk_UA
dc.publisher Pedagogy and Education Management Review uk_UA
dc.subject підручник uk_UA
dc.subject українська література uk_UA
dc.subject образ героя uk_UA
dc.subject патріотизм uk_UA
dc.subject героїзм uk_UA
dc.subject національна ідеологія uk_UA
dc.subject textbook uk_UA
dc.subject Ukrainian literature uk_UA
dc.subject image of a hero uk_UA
dc.subject patriotism, heroism, national ideology uk_UA
dc.title Ways of improving the content of modern Ukrainian literature textbooks considering constructive historical achievements uk_UA
dc.title.alternative Шляхи удосконалення змісту підручників сучасної української літератури з урахуванням конструктивних історичних досягнень uk_UA
dc.type Article uk_UA


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search DSpace


Advanced Search

Browse

My Account