Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.udpu.edu.ua/handle/123456789/11433
Title: ПРОФЕСІЙНЕ ВИГОРАННЯ ПЕДАГОГІВ: ПРОФІЛАКТИКА ТА ПОДОЛАННЯ
Authors: Підлипняк, Ірина Юріївна
Дука, Тетяна Миколаївна
Keywords: педагог
професійне вигорання
емоційне вигорання
профілактика синдрому професійного вигорання
Issue Date: 2019
Publisher: НПУ імені М. П. Драгоманова
Series/Report no.: УДК;159.9:37.013
Abstract: Стаття присвячена результатам порівняльного аналізу термінологічного апарату, що використовується для позначення феномена «професійне вигорання». Синдром «професійного вигорання» розглядається психологами як один із проявів стресу, з яким стикається людина у власній професійній діяльності. Цей термін – загальна назва наслідків тривалого робочого стресу й певних видів професійної кризи. Сучасними науковцями з’ясовано, що представники професій, пов’язаних із взаємодією з людьми, зокрема педагоги, у зв’язку з великою емоційною напруженістю, нестандартністю педагогічних ситуацій, відповідальністю і складністю схильні до розвитку синдрому «професійного вигорання». Педагог як суб’єкт освітнього процесу здійснює вплив на особистість через призму сформованості власної актуальноцілісної сфери, саме тому, якщо він схильний до емоційного вигорання, він потребує допомоги. Визначено чинники, причини й симптоми виникнення цього явища. Окреслено основні напрями профілактики професійного вигорання фахівців педагогічної сфери. Акцентовано на необхідності дослідження профілактичних методів і технологій запобігання професійному вигоранню. У разі появи й розвитку ознак емоційного вигорання необхідно звернути увагу на покращення умов праці (організаційний рівень), характер взаємин у колективі (міжособистісний характер), особистісні реакції та захворюваність (індивідуальний рівень). Суттєва роль у боротьбі з синдромом емоційного вигорання відводиться самій людині. Для запобігання синдрому «професійного вигорання» необхідно дотримуватися рекомендованих принципів власної поведінки та професійної діяльності: планування й нормування педагогічної діяльності, обов’язковий відпочинок, розваги та посильні й приємні фізичні навантаження, психологічне розвантаження, уникання нездорової конкуренції й терпіння.
URI: https://dspace.udpu.edu.ua/handle/123456789/11433
ISSN: 2311-5491
Appears in Collections:Факультет дошкільної та спеціальної освіти

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
PROFESIINE_VYHORANNIa_PEDAHOHIV_PROFILAKTYKA_TA_PODOLANNIa.pdf295,03 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.