Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.udpu.edu.ua/handle/123456789/13850
Title: Гендерні аспекти формування «я-концепції» особистості дошкільника
Authors: Карнаух, Леся Петрівна
Авраменко, Оксана Олександрівна
Keywords: «Я-концепція»
діти дошкільного віку
гендерне виховання
Issue Date: 2021
Publisher: Видавничий дім «Гельветика»
Citation: Карнаух Л.П., Авраменко О. О. Гендерні аспекти формування «я-концепції» особистості дошкільника. Педагогіка формування творчої особистості у вищій і загальноосвітній школах : зб. наук. пр. / [редкол.: А.В. Сущенко (голов. ред.) та ін.]. Запоріжжя : КПУ, 2021. Вип. 77. Т. 1. С. 51–55.
Series/Report no.: УДК;373.2.015.311:159.923.2:37.017-055.1/3
Abstract: Статтю присвячено вивченню різних підходів до дослідження проблеми формування гендерних аспектів «Я-концепції» дітей дошкільного віку. Проаналізовано стан розробки концепцій формування «Я-концепції» особистості у вітчизняній та зарубіжній науці, визначено наукові досягнення вчених. Авторами розкрито зміст і сутність поняття «Я-концепція», під якою ми розуміємо динамічну систему уявлень людини про себе, яка включає усвідомлення своїх фізичних, інтелектуальних та інших особливостей; самооцінку та суб’єктивне сприймання зовнішніх факторів, які впливають на особистість. Досліджено, що основою формування позитивної «Я-концепції» особистості дитини є система різностатевих взаємин із дорослими й однолітками в соціальному середовищі. Виявлено, що оцінні судження рідних та близьких людей формують думку дитини про себе як індивідуальність та представника певної статі, а формування «Я-концепції» відбувається шляхом поглиблення знань про себе як суб’єкта діяльності. При цьому суттєву роль відіграє спілкування з дорослими та одноліт- ками. Проаналізовано, що найближче оточення є важливим стимулом особистісного розвитку дитини вказаного віку. Автор статті наголошує на тому, що саме в дошкільному віці формується тенденція до самостійної або залежної від допомоги дорослого поведінки, ускладнюються стосунки з оточен- ням. У статі проаналізовано гендерні відмінності формування «Я-концепції» дітей різних статей та особливості врахування окреслених відмінностей у процесі гендерного виховання. Автор акцентує увагу на тому, що належність дитини до певної статі визначає аспекти становлення її особистості, інтереси, формування системи уявлень про себе як про людину певної статі, що включає специфічні для представників різної статі потреби, мотиви, ціннісні орієнтації, особливості поведінки. На основі вивчення досліджень провідних психологів виокремлено основні складники «Я-концепції»: когнітив- ний, емоційно-оцінний та вчинково-поведінковий. Результатом формування позитивної «Я-концепції» дитини дошкільного віку є формування вмінь знайомитися з оточенням, позитивно ставитися до себе, адекватно реагувати на життєві ситуації. Авторами статті доведено, що за допомогою вивчення закономірностей формування «Я-концепції» старших дошкільників можна визначити ефек- тивні методи формування позитивного самоставлення з урахуванням гендерних аспектів.
URI: https://dspace.udpu.edu.ua/handle/123456789/13850
Appears in Collections:Факультет дошкільної та спеціальної освіти

Files in This Item:
File SizeFormat 
Карнаух, Авраменко.pdf253,68 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.