Будь ласка, використовуйте цей ідентифікатор, щоб цитувати або посилатися на цей матеріал:
https://dspace.udpu.edu.ua/handle/123456789/15043
Назва: | Тенденції розвитку компетентісно зорієнтованої мовної освіти у підготовці майбутніх учителів української мови і літератури |
Автори: | Коваль, Валентина Олександрівна |
Ключові слова: | компетентний мовець компетентнісний підхід тенденції розвитку копетентнісно зорієнтована освіта компетентний учитель модернізація освітньго середовища професійна підготовка особистісно зорієнтоване навчання компетентнісна модель competent speaker competence approach development tendencies competence-oriented education competent teacher modernization of educational environmet professional training person-oriented studying competency model |
Дата публікації: | 2022 |
Видавництво: | Видавничо-поліграфічний центр "Візаві" |
Бібліографічний опис: | Проблеми підготовки сучасного вчителя. Вип. 1(25) / МОН України, Уманський держ. пед. ун-т імені Павла Тичини ; [голов. ред. І. І. Демченко]. - Умань : Візаві, 2022. - 178 с. |
Серія/номер: | УДК;378:373.5.011.3-051]:811 |
Короткий огляд (реферат): | У статті розглянуто особливості освітніх тенденцій у розвитку то підготовці майбутніх учителів української мови і літератури у закладі вищої освіти, методи, прийоми і засоби їх успішної реалізації. Проаналізовано процес компетентнісно зорієнтованої підготовки вчителів-словесників. Зосереджено увагу на проблемах формування професійної компетентності вчителя. Розкрито тенденції практичної підготовки майбутніх учителів української мови і літератури та необхідність впровадження в освітній процес академічного простору, навчальних практик, що є потребами сучасного супільства. The peculiarities o f educational tendencies in the processes of development and training of future teachers of Ukrainian language and literature in higher education institutions, methods, techniques, and means of their successful implementation are revealed. The article analyzes the process of competence-oriented language training of language teachers as an integrated phenomenon. The purpose o f the formation of the professional competence of the future teacher of the Ukrainian language and literature is highlighted. The focus is on the problems offorming the professional competence o f the teacher, and the importance o f the requirements for language teacher. The development of communicative competence in the set of language, speech, and socio-cultural competencies is analyzed, which aims to rethink the tasks, content, and technology offuture teacher training and review the forms and methods of organizing the educational process in higher education. The tendencies o f practical training of future teachers o f Ukrainian language and literature and the necessity o f introducing innovative programs, and educational practices in the educational process, which are relevant needs of modern society, are revealed. The article highlights current issues o f training of the future teachers o f Ukrainian language and Ukrainian literature in pedagogical institutions o f higher education, and their role in the formation of the competence-oriented, intellectually creative personality. The multifaceted process of studying the problems of ontogenesis o f professional competence of a language teacher is revealed and the problems of formation o f speech culture and linguistic competence o f students are substantiated as an indicator of their readiness for professional reflection, self-realization in the educational space. The purpose o f the article is to reveal the main trends in the development of competence-oriented language education, ways to form a competent speaker; to teach theories o f language, to develop the skills o f literate oral and written speech, and the formation o f skills in text creation in the training of future teachers o f Ukrainian language and literature. |
URI (Уніфікований ідентифікатор ресурсу): | https://dspace.udpu.edu.ua/handle/123456789/15043 |
ISSN: | 2307-4914 |
Розташовується у зібраннях: | Факультет філології та журналістики |
Файли цього матеріалу:
Файл | Розмір | Формат | |
---|---|---|---|
Тенденції розвитку компетентісно зорієнтованої мовної освіти у підготовці майбутніх учителів української мови і літератури.pdf | 590,17 kB | Adobe PDF | Переглянути/Відкрити |
Усі матеріали в архіві електронних ресурсів захищені авторським правом, всі права збережені.