Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.udpu.edu.ua/handle/123456789/16545
Title: Specialtyesof formation of ethnocultural competence of future philologists in higher education institution
Other Titles: Формування етнокультурної компетентності майбутніх філологів у ВНЗ
Authors: Осіпенко, Наталія Сергіївна
Кириченко, Віта Григорівна
Гончарук, Валентина Анатоліївна
Keywords: cultural competence
general cultural competence
ethnocultural competence
ethnoculture
process of formation
uture teachers-philologists
культурна компетентність
загальнокультурна компетентність
етнокультурна компетентність
етнокультура
майбутні вчителі-філологи
процес формування
Issue Date: 30-Jun-2022
Publisher: Таллін (електронне)
Citation: Honcharuk, V., Osipenko, N., & Kyrychenko, V. (2022). SPECIALTYES OF FORMATION OF ETHNOCULTURAL COMPETENCE OF FUTURE PHILOLOGISTS IN HIGHER EDUCATION INSTITUTION. Pedagogy and Education Management Review, (2), 35–41.
Abstract: A young man needs to learn the ability to analyze and evaluate the national culture achievements, to know the ethno-cultural space of the nation. Young generation of Ukrainians will be able to prepare a philologist who will have a high level of ethnocultural competence. In the new educational documents the cultural competence is among the key competences of the teacher-philologist. This competence implies teacher's knowledge of the vocabulary with the national-cultural component, the names of objects and phenomena of traditional Ukrainian life, customs, traditions, folk art. Among the key competences of a secondary school graduate we take into account the general cultural competence, the structure of which is dominated by ethno-cultural one. The ethnocultural competence of the person includes knowledge of a considerable number of elements of ethnic culture, ranging from elementary non-verbal communication (gestures, rhythms, poses, facial expressions, glances) to generalizing moral and legal norms, customs. In the above-mentioned cultural competence of a teacher-philologist, we also single out such component such the ethnocultural competence, which will indicate its ability to perceive itself as a carrier of a particular ethnoculture. The process of ethnocultural competence formation does not end with the school graduation, but happens throughout the life of a person. However, a certain degree of its formation during school years plays an important role in the personality formation. Therefore, higher education institution should direct its educational work on the formation of the ethnocultural competence of the future teacher-philologist, which will depend on the level of formation of such competence of the students, and later of the next generations of Ukrainians. This work provides for the future philologists obtaining the objective knowledge of Ukrainian ethnic culture, spiritual and moral values and mental features of the Ukrainian nation.
Молодій людині необхідно навчитися вмінню аналізувати й оцінювати досягнення національної культури, пізнавати етнокультурний простір нації. Молоде покоління українців зможе підготувати філолога, який матиме високий рівень етнокультурної компетентності. У нових освітніх документах культурологічна компетентність віднесена до ключових компетентностей учителя-філолога. Ця компетентність передбачає знання вчителем лексики з національно-культурним компонентом, назв предметів і явищ традиційного українського побуту, звичаїв, традицій, народної творчості. Серед ключових компетентностей випускника загальноосвітньої школи враховуємо загальнокультурну компетентність , у структурі якого переважає етнокультурна. Етнокультурна компетентність особистості включає знання значної кількості елементів етнічної культури, починаючи від елементарної невербальної комунікації (жести, ритми, пози, міміка, погляди) до узагальнюючих морально-правових норм, звичаїв. У згаданій вище культурологічній компетентності вчителя-філолога виділяємо також такий компонент, як етнокультурна компетентність, яка вказуватиме на його здатність усвідомлювати себе як носія певної етнокультури. Процес формування етнокультурної компетентності не завершується після закінчення школи, а відбувається протягом усього життя людини. Проте важливу роль у формуванні особистості відіграє певна його сформованість у шкільні роки. Тому вищий навчальний заклад має спрямовувати свою виховну роботу на формування етнокультурної компетентності майбутнього вчителя-філолога, від якої залежатиме рівень сформованості такої компетентності студентів, а згодом і наступних поколінь українців. Ця робота передбачає отримання майбутніми філологами об’єктивних знань про українську етнічну культуру, духовно-моральні цінності та ментальні особливості українського народу.
Description: https://public.scnchub.com/perm/index.php/perm/issue/view/8/12
URI: https://dspace.udpu.edu.ua/handle/123456789/16545
Appears in Collections:Факультет філології та журналістики

Files in This Item:
File SizeFormat 
Features of formation of ethnocultural competence of future philologists.pdf217,69 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.