Короткий опис(реферат):
У статті на підставі аналізу педагогічної, психологічної та
філософської наукової літератури встановлено звʼязок між позитивною
мотивацією та вихованням потреби відповідального ставлення до майбутньої
професійної діяльності у студентів педагогічних університетів.
Обґрунтовано, що ці процеси детермінуються глибинними внутрішньо
особистісними прагненнями студентів до встановлення зв’язків із
суспільством через діяльнісну взаємодію з ним та з метою отримання
схвалення результатів такої діяльності. Вказано, що причини виникнення
стійкого позитивного бажання до суспільнокорисної праці та відповідального
ставлення до майбутньої професійної діяльності у студентів педагогічних
університетів слід виявляти у внутрішньо особистісних, а не зовнішніх
факторах (наприклад, примус, матеріальні винагороди тощо), враховуючи
також і свободу вибору. Зазначено, що усвідомлення студентами педагогічних
університетів суспільної значущості майбутньої професійної діяльності
варто визначати як вихідну точку у формуванні відповідального ставлення,
починаючи уже на перших етапах кар’єри – навчанні; як запоруку в
професійній самореалізації, в досягненні соціальнозначущих професійних
результатів, як передумову до самоповаги. Виокремлено організаційні етапи
(навчальна (аудиторна) робота студентів, самопідготовка (позааудиторна
робота студентів); наукова (науково-технічна) діяльність; науковоорганізаційна діяльність; громадська активність; художня самодіяльність;
волонтерство) формування відповідального ставлення до майбутньої професії
у студентів педагогічних університетів. Доведено необхідність створення
такого середовища для студентів у стінах педагогічного університету, яке б,
спершу, сприяло добровільній активності та максимальному продуктивному
навантаженню відповідно до здібностей та інтересів суб’єктів навчальновиховного процесу. Схарактеризовано рівні освітньо-наукового простору
навчального закладу (глобальний, державно-регіональний, локальний).