Короткий опис(реферат):
У статті розкрито зміст та особливості формування самоосвітньої компетентності майбутніх учителів початкової школи. Досліджено формування самоосвітньої компетентності майбутніх учителів початкової школи як сучасну педагогічну проблему. Представлено результати наукових розвідок вітчизняних та зарубіжних учених, що обґрунтовують різні підходи до визначення сутності понять «самоосвіта», «самоосвітня компетентність». Здійснено аналіз теоретико-методологічних аспектів формування самоосвітньої компетентності студентів. Обґрунтовано, що самоосвітня діяльність виступає складовою професійної компетентності фахівців. Визначено основні характерні ознаки самоосвіти та структуру самоосвітньої компетентності. Доведено, що формування самоосвітньої компетентності майбутніх учителів початкової школи доцільно розглядати крізь призму психолого-педагогічної та методичної готовності до професійної діяльності.
Суть розробки, основні результати:
The article reveals the content and peculiarities of self-educational competence formation of future
primary school teachers. The formation of self-educational competence of future primary school
teachers as a modern pedagogical problem is investigated. The results of scientific studies of domestic
and foreign scientists are presented, which substantiate various approaches to determining the essence
of the concepts of “self-education”, “self-educational competence”.
The analysis of theoretical and methodological aspects of the formation of self-educational competence
of students is made. It is proved that self-educational activity is a component of the professional
competence of specialists. It is proved that self-education, as a focused cognitive activity is aimed at
improving the special psychological, pedagogical and methodological training, is the basis of the selfeducational competence of a future elementary school teacher. The main characteristic features of selfeducation and the structure of self-educational competence are determined. It is proved that the
formation of self-educational competence of future primary school teachers must be considered through
the presence of psychological, pedagogical and methodological readiness.
Based on the analysis of psychological and pedagogical literature, we determine the self-educational
competence of future primary school teachers as a multidimensional problem, considering it from the
perspective of the concept of personality-oriented technology and acquires special significance in the
context of recognizing fundamentally new requirements for the professional training of a new
generation of teachers.