Короткий опис(реферат):
У статті проаналізовано питання «освітнього середовища», «безпечного освітнього середовища» для дітей дошкільного віку, умови та особливості організації безпечного освітнього середовища в закладі дошкільної освіти; визначено принципи формування безпечного середовища в закладі дошкільної освіти.Проаналізовано, що у сучасних умовах сьогодення освітнє середовище закладу освіти не є ізольованим від зовнішніх і внутрішніх факторів, їх впливу, які можуть мати як позитивний результат, так і містити загрози, небезпеки та ризики, які можуть сприяти деструктивним змінам у ньому. Для протидії таким змінам, необхідно, щоб освітнє середовище закладу освіти було захищеним, безпечним. Розкрито, що робота над створенням безпечного освітнього середовища має досягати певного результату. Насамперед, це безперервний процес реагування на нові виклики життя, пошук нових можливостей, ресурсів, генерування нових ідей і правил. Водночас необхідно, щоб всі учасники цього процесу (педагоги, діти, батьки) усвідомлювали спільну відповідальність, мали вміння, бажання та добру волю для такої співпраці. Проаналізовано нормативні документи, що стосуються безпечного освітнього середовища закладу дошкільної освіти в умовах сьогодення. У статті розглядаються різні погляди вчених (Н. Бойчук, Н. Гонтаровська,В. Желанова, Н.Кириленко,О. Кононко, К. Крутій, О. Фунтікова), які розглядають середовище, як чинник освіти для дітей.Освітнє середовище має бути не лише безпечним, а й інформативним, цікавим, змістовним, стимулювати когнітивний, емоційно-ціннісний та діяльнісно-поведінковий розвиток дітей. Сучасний універсальний дизайн має бути орієнтованим на особистісний розвиток дитини задля реалізації її індивідуальної освітньої траєкторії. Запропоновані поради для дітей дошкільного віку з/без особливих освітніх потреб в умовах безпечного середовища. Безпечне освітнє середовище – це середовище, що забезпечує безпечні умови навчання та праці, комфортну міжособистісну взаємодію, сприяє емоційному благополуччю дітей, педагогів та батьків; відсутність будь-яких проявів насильства та наявність достатніх ресурсів для їх запобігання, дотримання прав і норм фізичної, психологічної, інформаційної та соціальної безпеки кожного учасника освітнього процесу.