DSpace Repository

ОБРАЗИ РУСАЛОК У СЮЖЕТІ «ЛІСОВОЇ ПІСНІ» ЛЕСІ УКРАЇНКИ: ТРАДИЦІЇ І НОВАТОРСТВО

Show simple item record

dc.contributor.author Зарудняк, Наталя Іванівна
dc.contributor.author Лопушан, Тетяна Володимирівна
dc.date.accessioned 2024-02-23T13:34:03Z
dc.date.available 2024-02-23T13:34:03Z
dc.date.issued 2023-12-05
dc.identifier.citation Зарудняк Н. І., Лопушан Т. В.Образи русалок у сюжеті "Лісової пісні" Лесі Українки: традиції і новаторство. Вісник науки та освіти (Серія «Філологія», Серія «Педагогіка», Серія «Соціологія», Серія «Культура і мистецтво», Серія «Історія та археологія»): журнал. 2023. №11(17). 2023. С.180–194. uk_UA
dc.identifier.issn 2786-6165 online
dc.identifier.uri https://dspace.udpu.edu.ua/handle/123456789/16063
dc.description https://doi.org/10.52058/2786-6165-2023-11(17)-180-194 uk_UA
dc.description.abstract У статті осмислюється прив’язаність уявлень про русалок Лесі Українки до відчуттів, що викликає надзвичайна волинська природа (зокрема, лісів, що займають особливе місце в її душі), які заклалися ще в дитячі роки і знайшли своє відображення у творчості. Листування з матір’ю підтверджує цю прив’язаність. Так, в листі до Олени Пчілки Леся Українка згадує, що саме в лісі вперше почула від матері про русалок. Саме в лісі майбутня письменниця намагалася зустріти мавку, одного разу саме там вона їй навіть привиділася. У дослідженні зертається увага на видові (у залежності від основного місця їх перебування) особливості русалок, яких письменниця задіює у тексті «Лісової пісні»: польову, лісову, озерну, гірську (згадується), потерчат (через сім літ можуть стати русалками). Прослідковано, що саме з русалками у тексті твору пов’язується розуміння циклічності життя: озерна русалка озвучує тезу про кругообіг води у природі, Мавка в останньому монолозі говорить про відродження життя після смерті. Сам твір починається і закінчується весною (цикл), паралельно з порами року розвиваються і почуття Лукаша і Мавки (зародженя – смерть, після зими – знову спалах, який був навесні). З’ясовано, що письменниця йде за давньою українською традицією, зображуючи русалок берегинями природи, наділяючи вродою, вмінням зваблювати, схильнюстю до любощів, але закладає й ті якості, які мають особливу ціннісь для неї як особистості: волелюбність (вона є частиною їхньої сутності), розуміння і прагнення краси (водяна русалка «шиє», «поправляє», «чеше» озерні рослини, польова – навіть мить краси вважає безцінною, Мавка покохала Лукаша за красу мелодії (внурішнього світу)), відсутність захланності (озерна русалка сміється над людською жагою до «дукачів»; для Мавки існують лише духовні цінності; польова русалка розглядається лише в контексті краси), дієвість, волюнтаризм (водяна – плете інтриги, щоб заманути Лукаша в озеро і не допустити проживання людей у лісі; польова – бореться за красу поля і переконує- таки Мавку не жати; лісова – змагається за Лукашеву душу і таки рятує її, їй навіть вдається повернутися від «Того, що в скалі сидить», від якого ще ніхто не повертався). У творі виокремлюється образ Мавки, яка є абсолютно ідеальною. По суті, це можлива ідеальна грань людини як такої (у тексті – Лукаша). Внутрішньо вільна, живе у злагоді з природою (відчуває себе її частиною, Мавка навіть вважає себе донькою верби, сестрою берези), вміє відчувати красу, творити її, щира, щедра, любляча. Саме Мавку Леся Українка протиставила звичаям та традиціям патріархального селянства, з його часто поневолюючою роллю сім’ї, накладанням безлічі табу на взаємини між молодими людьми, постійною фізичною працею, що часто унеможливлює духовний розвиток особистості. Саме Мавчиними очима Леся Українка показала і красу людських взаємин («паруються навік»), людини, з її невмирущою, Божественною душею, до якої вона, на жаль, нерідко «своїм життям не може дорівнятись» [1, С. 690]. uk_UA
dc.publisher Видавнича група «Наукові перспективи» та громадська наукова організація «Християнська академія педагогічних наук України». uk_UA
dc.relation.ispartofseries УДК 001.32:1/3](477)(02);УДК 821.161.2.0-12(092)Укр:398.41(045)
dc.subject «Лісова пісня» uk_UA
dc.subject русалки uk_UA
dc.subject драма-феєрія uk_UA
dc.subject краса uk_UA
dc.subject воля uk_UA
dc.subject фольклор uk_UA
dc.subject міфологічні персонажі uk_UA
dc.title ОБРАЗИ РУСАЛОК У СЮЖЕТІ «ЛІСОВОЇ ПІСНІ» ЛЕСІ УКРАЇНКИ: ТРАДИЦІЇ І НОВАТОРСТВО uk_UA
dc.title.alternative ОБРАЗИ РУСАЛОК У СЮЖЕТІ «ЛІСОВОЇ ПІСНІ» ЛЕСІ УКРАЇНКИ: ТРАДИЦІЇ І НОВАТОРСТВО uk_UA
dc.type Article uk_UA


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search DSpace


Advanced Search

Browse

My Account