Abstract:
У статті шляхом аналізу та порівняння сучасних наукових джерел й Великої дидактики
Яна Амоса Коменського нами здійснено сучасну інтерпретацію його психодидактичих
ідей. Обгрунтовано, що психодидактичні гасла видатного педагога успішно
інтерпретуються у чинних освітніх документах та на практиці у контексті реалізації двох
ідей: ідеї вільного навчання та виховання – без примусу (пріоритетність принципу
природовідповідності; запровадження інклюзивного навчання; індивідуальний підхід до
кожної дитини) та ідеї значущості ролі вчителя (суб’єкт-суб’єктні стосунки учителя
і учнів; гуманізм педагога; застосування педагогіки партнерства; застосування
педагогіки успіху). На основі аналізу психодидактичної спадщини Коменського
виокремлено актуальність підходів, запропонованих ученим. На цій основі визначаються
тенденції сучасного розвитку освітнього середовища і його подальші перспективи.
Констатовано, що провідні психодидактичні ідеї Я. А. Коменського закладені в основу
чинної Концепції «Нова українська школа», що нині активно реалізується.