Abstract:
У статті представлені результати теоретичних і емпіричних досліджень соціального інтелекту студентів медичного коледжу при здійсненні суспільно корисної діяльності засобами волонтерської роботи.
Соціальний інтелект розглядається як відносно стійка система інтелектуальних здібностей, які виражаються в соціальній поведінці особистості. Автор підкреслює роль соціального інтелекту в діяльності майбутніх фахівців в області охорони здоров'я. У статті аналізуються психологічні дослідження з проблеми соціального інтелекту. В ході емпіричного дослідження виявлено рівень соціального інтелекту студентів-волонтерів, встановлена його взаємозв'язок з рівнем емпатійних тенденцій і типом міжособистісних відносин. Відзначено, що формування соціального інтелекту визначає соціальне сприйняття, соціальну чутливість, соціальне мислення, рефлексію і співчуття. Соціальний інтелект - це здатність розвиватися в соціальній взаємодії. Рівень розвитку соціального інтелекту в цілому і його індивідуальні здібності пов'язані з особистісними характеристиками і особливостями компанії.
Встановлено, що соціальний інтелект є частиною комунікативно-рефлексивного компонента психологічної готовності студентів до волонтерської діяльності, включає відповідну комунікативну компетенцію як здатність формулювати свою думку і розуміти думку іншої людини, здатність розпізнавати як вербальні, так і невербальні сигнали. в процесі спілкування з урахуванням віку та індивідуальних аспектів спілкування, наявності відповідних механізмів сприйняття (емпатія, рефлексія, ідентифікація), вміння взаємодіяти з колегами і людьми, яким надається допомога, вміння працювати в команді і знаходити вихід з конфлікту ситуації і т. д. Зроблено висновок, що розвиток соціального інтелекту майбутніх фахівців обумовлено емпатичних тенденцій, що переважає структурою цінностей, повагою до інших, їх поведінки і дій, типам міжособистісних відносин. Виявлений рівень соціального інтелекту студентів і волонтерів, його взаємозв'язок з рівнем емпатійних тенденцій і типом міжособистісних відносин вказує на необхідність розробки експериментально-психологічної програми формування соціального інтелекту у майбутніх медичних працівників.