Короткий опис(реферат):
У статті представлено результати дослідження виховання громадянських цінностей в учнів початкової школи у процесі позаурочної роботи. Важлива роль, в окресленій проблематиці, належить педагогам-практикам. Творчі, відповідно підготовлені вчителі, вміло проєктують розвиток громадянських цінностей школярів і прагнуть, щоб їхні вихованці не тільки усвідомлювали певні морально-правові категорії, а й прагнули до їх реалізації у своїй поведінці у довкіллі. Великою мірою права і свободи молодших школярів залежать від позиції педагога, його громадянських якостей, патріотичної свідомості, національного характеру, громадянського світогляду. Невід’ємна ділянка виховного процесу початкової школи належить позаурочній роботі, яка забезпечує гнучкість та цілеспрямованість виховної діяльності як в цілому, так і у вмілому її поєднанні з навчальною роботою, сприяє практичному оволодінню дітьми знань, які вони набувають на уроках. У процесі дослідницької роботи встановлено, що зміст громадянського виховання молодших школярів включає в себе взаємопов’язану діяльність вчителів-практиків і учнів з метою засвоєння системи знань, спрямованих на розвиток громадянських цінностей, почуттів і рис поведінки учнів початкової школи. Також з’ясовано, що ефективність виховання громадянських цінностей зумовлюється спрямованістю виховного процесу, формами та методами його організації. З огляду на це класифіковано методи громадянського виховання, які стимулюють творчість, ініціативу, самостійне та критичне мислення, що базуються на принципі багатосторонньої взаємодії. Встановлено, що успішна реалізація завдань нашої роботи можлива за умов поєднання різних форм громадянського виховання в позаурочній роботі учнів початкової школи. Ефективність проведеної роботи підтверджено динамікою зростання рівнів виховання громадянських цінностей молодших школярів за визначеними критеріями: понятійний рівень громадянськості, громадська спрямованість особистості, якості особистості, громадянська активність.