Social transformations, changings on the labour market, in particular in the educational services' sector, need qualitative modifications in conceptual principles of prospective geography teachers’ vocational training. As a result of scientific literature's studying, the essence of the problem of prospective teachers' geography training for hiking and local-lore activities has been analyzed, and a set of conclusions have been formulated. Until the mid 20th century scientists had been researching organisation of tourist-related and regional studies activities mostly in line with traditional school didactics.
Соціальні трансформації, зміни на ринку праці, зокрема у сфері освітніх послуг, потребують якісних змін у концептуальних засадах професійної підготовки майбутніх учителів географії. У результаті опрацювання наукової літератури проаналізовано сутність проблеми підготовки майбутніх учителів географії до пішохідної та краєзнавчої діяльності та сформульовано низку висновків. До середини ХХ століття вчені досліджували організацію туристсько-краєзнавчої діяльності переважно в руслі традиційної шкільної дидактики.