Короткий опис(реферат):
У статті розглядається проблема культури поведінки дітей старшого дошкільного віку, як одна з важливих процесів у становленні особистості дитини. Окреслено зміст понять дослідження, а саме: «культура», «поведінка», «культура поведінки». Розкрито внесок сучасних зарубіжних та вітчизняних дослідників у розв'язанні проблем культури поведінки дітей старшого дошкільного віку. Проаналізовано теоретичні підходи до структурної будови змісту виховання культури поведінки у дітей старшого дошкільного віку. Розкрито зміст компонентів культури поведінки дітей старшого дошкільного віку, взаємозв’язок таких компонентів як культура діяльності, культура спілкування, культурно-гігієнічні навички і звички. Виділено аспекти культурної поведінки. Окреслено ознаки культури поведінки: відповідальність, справедливість, повага до людей, людяність, милосердя тощо. З’ясовано, що період старшого дошкільного віку є сенситивним періодом у формуванні основ культури поведінки. Зазначено основні напрями виховання культури поведінки дітей старшого дошкільного віку: розширення, поглиблення та систематизація знань про норми і правила культурної поведінки, розвиток умінь оцінювати власні та чужі вчинки, формування умінь, навичок та звичок культурної поведінки. Розглянуто основні принципи та методи виховання основ культури поведінки у дітей старшого дошкільного віку. Зазначено основні методи, які впливають на виховання основ культури поведінки: спостереження за поведінкою оточуючих, наслідування дій і вчинків, інтеріоризація. Пропонуються основні складники методичних дій, спрямовані на виховання основ культури поведінки дітей старшого дошкільного віку.
Суть розробки, основні результати:
Проблема виховання основ культури поведінки дітей старшого дошкільного віку набуває особливої актуальності, що зумовлюється новою соціокультурною ситуацією та протиріччям між проголошеним гуманізмом освіти й все ще існуючим авторитаризмом. З огляду на зазначене, важливим, на наш погляд, є аналіз виховання основ культури поведінки дітей старшого дошкільного віку як педагогічна проблема. Мета статті полягає у визначенні теоретичних засад виховання основ культури поведінки дітей старшого дошкільного віку, проведенні наукового аналізу трактування вищезазначених понять, розкритті їх сутнісних ознак.